La Federació de Mitjans de Comunicació Local ha organitzat, aquest dimecres a Granollers, una jornada de treball per debatre sobre l'actualització del Llibre Blanc de la ràdio. Hi han participat una setantena de mitjans locals, entre els quals Ràdio l'Escala, per tal de definir els reptes i oportunitats imminents de les emissores de proximitat a Catalunya.
Fins a una setantena de mitjans de proximitat han participat en una jornada de debat sobre el procés d'actualització del Llibre Blanc de la Ràdio. Un document sota el segell de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya, que vol capturar la realitat del sector i alhora, esdevenir una guia per fer ràdio local pública.
Les principals conclusions sorgides de la trobada d'aquest dimecres a Granollers, han identificat els reptes i oportunitats imminents dels mitjans de proximitat. En aquest sentit, segons s'ha expressat en el decurs de l'acte, el futur i bona praxi de les ràdios comporta el foment de la participació ciutadana, el reforç de la capacitat de verificació de la informació, la creació de continguts en formats híbrids, l'optimització de les plataformes digitals, o les possibilitats que brinden noves eines com la intel·ligència artificial. Entre les amenaces del sector, s'ha identificat la falta de recursos econòmics i la dificultat per retenir audiències.
El conjunt d'aquestes conclusions, sorgides després d'executar quatre taules de treball i un posterior debat, són susceptibles de ser exposades en el Llibre Blanc de la Ràdio Local 2024. El contingut del document es donarà a conèixer al Congrés Internacional de la Ràdio, que organitza el Grup Prisa i la UAB, el 15 i 16 de novembre, a Barcelona.
La Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya va néixer l'any 1998 amb l'objectiu de potenciar la comunicació radiofònica de proximitat. Actualment, agrupa un centenar d'emissores locals i ofereix, entre d'altres, assessorament tècnic i jurídic, així com formació dels professionals. La primera edició del Llibre Blanc de la Ràdio data del 2008, i ara, es vol editar una segona versió arran dels canvis de consum i l'impacte de la tecnologia en la societat.